Svetosavska srednjovekovna trpeza i moderni voćni rolat

Svetosavska srednjovekovna trpeza i moderni voćni rolat

Svetosavska srednjovekovna trpeza i moderni voćni rolat

Sveti Sava, školska slava. I ptice na grani znaju da je 27. januar dan kada je zemljom prestao da hoda veliki srpski svetitelj i kada se preselio u svetu legendu. Mnogo nas je zadužio svojim bogatim životom ali, da se ne ponavljamo evo, sačekaćemo da još jednom natenane pročitate naš prošlogodišnji blog o Svetom Savi, svetom princu.

Gotovo?

Hajdemo onda malo da se bacimo na takozvane trivije.

Danas ćemo nabaciti par reči o hrani u Savino doba. Ko o čemu, baba o uštipcima, zar ne?

Lako je nama danas. Malo guglamo, siđemo u najbliži supermarket, odaberemo šta želimo i time napunimo potrošačku korpu (pritom se uvek neprijatno iznenadimo računom), sve strpamo u ceger (o, da, he is back) i pravac mikrotalasna, indukciona ploča, rerna koja se sama čisti… Posle toga, sve strpamo u mašinu za sudove, a ako se ona kojim slučajem pokvari, kukamo kako ta dva dana dok ne dođe majstor živimo kao u srednjem veku.

Ma nemoj!?

Kao u srednjem veku, mani ga se Mito.

Za početak, tada nije bilo dovoljno hrane za običnog čoveka, pa je svaki pojedinac živeo u stalnom strahu od gladi. Jelo se šta se stiglo a postilo se i iz verskih, ali i praktičnih razloga. Ljudi su lovili tur, divlje goveče, kao i zubra, evropskog bizona po šumama – a i tome je polako došao kraj kada su se u XIII veku, šume besomučno krčile kako bi se dobile obradive celine ali i dobavilo drvo za rudarstvo, koje je tek uzimalo zamah.

Što se dvora tiče, tamo zaista nije nedostajalo ničega. Jelo se iz zlatnih i srebrnih tanjira i posuda, a na njima je bilo i od ptice mleko. Divljač, ptice, morski plodovi, sveže sušeno voće, kolači, prigotovljene ribe (sveže rečne, masne dunavske i usoljene morske).… Pilo se i dosta vina i to najviše iz primorskih krajeva a nije falilo ni mlečnih proizvoda. U suštini, vladar i plemstvo su jeli sve ono o čemu je običan seljak mogao samo da sanja.

U pisanim spomenicima srednjovekovne Srbije, izrazi za hranu su: „hrana“, kao i „pišta“ i „krma“. Jelo je: „jedenie“ ili „jadenie“. Ručak je „obed“, dok se večera naziva istim imenom („večera“). U povelji za Htetovsku crkvu, kralj Dušan je odredio „da se psaru daje ili večera ili obed“, zavisno od toga kada stigne.

A Savino okruženje? Šta li je taj princ, koji se odrekao čuvene zlatne viljuške (dok su ostali evropski dvorovi jeli još uvek prstima), jeo i čime se gostio ili postio?

Najviše materijala o ishrani u srednjovekovnoj Srbiji imamo baš iz manastira. Uglavnom su sačuvane manastirske povelje koje nam donekle pomažu da sastavimo mozaik srpske trpeze u Savino doba.

I to sve zahvaljujući tome što je pravoslavlje u celini prihvatilo shvatanje o naročitoj vezi između hrane i moći u koju je srednjovekovni čovek bespogovorno verovao. Odricanje od hrane značilo je automatski i odricanje od moći, a sve sa ciljem primanja rajskog naselja i neuporedivo veće moći od one koju može imati bilo koji zemaljski vladar. Recimo, odbijanje kuvane hrane, jedenje samo semenki, divljeg bilja i voća, tako karakteristično za svetogorske askete, slika je rajske gozbe, one na kojoj se hrani duh, a ne telo.

Zanimljiva je legenda da je, odlazeći sa prestola u manastir i stalni post, Savin otac organizovao gozbu koju je podelio sa svojim dvorjanima. Poslednji mesni obrok je u stvari bilo njegovo opraštanje od uloge vladara, jer se čvrsto verovalo da pravi vladar mora jesti dosta mesa, kako bi bio snažan vođa i dobar borac. Vlastela je oduvek jela najbolje meso i to pečeno, dok su zemljoradnici i zanatlije na svojoj trpezi češće imali kuvano meso, iznutrice, sitniju perad i divlje zečeve.

Za najveće gastronomske dragocenosti smatrani su začini, šećer i vino, koji su se uglavnom uvozili, dok vino nisu počeli da prave monasi u brojnim manastirima.

Ipak, kada govorimo o Svetom Savi, jedna namirnica, odnosno pripadnica faune, posebno se izdvaja. U pitanju je hobotnica koju Sveti Sava neštedimice predlaže kao bogat obrok za posebne prilike. Pored, za to vreme i podneblje, neobičnih hobotnica, Sveti Sava takođe insistira na jednom napitku koji naziva „ukrop sa kiminom“, a reč je o prokuvanoj mlakoj vodi s kimom. Antiseptičko i lekovito dejstvo kima je od davnina dobro poznato, a njegova kombinacija sa toplom vodom nedvosmisleno ukazuje na to da naš čovek srednjeg veka na neki svoj način jako dobro razume proces detoksikacije.

U svetlu detoksikacije i zdrave ishrane, i sam Sveti Sava predlaže konzumaciju dosta voća a jedna legenda se, iz nepoznatih razloga, vezuje upravo za Savu i voćke. Prema narodnom pripovedanju, dok je bežao sa dvora, Sveti Sava je hodao izuzetno neprohodnom planinom Jelicom. Da nevolja bude veća, usput ga je stigla i očeva kletva da se zemlja pod njim prolama, pa gde god je stao na kamen, dok je skakao sa brda na brdo, njegove noge bi tonule u zemlju.

Tako da je, pored pešačkog puta, i dan danas ostala čovečija stopa u kamenu. Za nju narod veruje da je pripadala Rastku Nemanjiću, Svetom Savi, te je smatra svetom i u nju ostavlja razne darove, najviše grožđe, šljive, kajsije i drugo voće. Iako niko ne ume da objasni vezu između stope i voća, narod i dalje poštuje drevni običaj i, ukoliko ga put nanosi tom stranom, pripremi malo svežeg voća za dar ili o posebnim datumima ciljano obilazi stopu i odnosi najlepše voćke sa svog imanja (ili iz Maksija, u današnje vreme).

U to ime, danas smo za vas pripremili recept za božanstveni voćni rolat, dostojan i svetaca. Uživajte i budite zahvalni na svakom zalogaju i punoj trpezi! Ne zaboravite da vaši preci nisu imali taj luksuz.

Savin beli rolat sa šumskim voćem

Priprema:

  1. Voće stavite u šerpicu sa šećerom i kuvajte na tihoj vatri dok ne provri. Kada provri kuvajte dok se veći deo voća ne raspadne. Koristite poleđinu kašike da biste ga gnječili od zidove šerpe i ubrzali proces. Kada se veći deo voća pretvori u kašu, dodajte mu skrob razmućen u malo vode. Mešajte dok ne pusti ključ, nakon toga kuvajte još 2 minuta i skinite sa vatre. Procedite sos kroz cedku kako biste se ratosiljali semenki iz voća i dobili glatku teksturu. Prekrije prijanjajućom folijom samu površinu sosa i ostavite da se sasvim ohladi na sobnoj temperaturi nakon čega možete držati u frižideru do momenta korišćenja.
  2. Rernu zagrejte na 160°C.
  3. Za kore, belanca umutite sa malo soli u čvrstu penu. Dodajte zatim kašiku po kašiku šećera i mutite dok ne dobijete čvrst sneg. Razmutite skrob sa limunom ( ako ima grudvica dodajte još limuna) pa tu smesu ulijte u ulupana belanca. Mutite nekoliko sekundi. Pleh obložite papirom za pečenje pa na njega istresite smesu od belanca i ravnomerno je razmažite do ivica pleha. Pecite 20-25 minuta.
  4. Vlažnu krpu prekrijte papirom za pečenje pa preko njega pospite šećer u prahu. Ispečene kore istresite na taj papir i njih pospite šećerom u prahu. Zatim preklopite jedan kraj kore sa krpom i papirom i počnite da rolate koru duž šire strane dok ne dobijete rolat.
  5. Ostavite tako urolane kore da se ohlade van frižidera do sobne temperature.
  6. Dok se kore hlade napravite fil. Umutite žumanca na pari sa šećerom nekih  15 minuta.
  7. Nakon toga pustite ih malko da se prohlade pa im dodajte omekšali margarin nasečen na kockice. Mutite dok se sve ne sjedini pa ubacite keks i opet kratko mutite. Na kraju dodajte sok od narandže umutite i probajte. Ukoliko vam nije dovoljno slatko dodajte i tih 50g šećera u prahu ili ostavite kako jeste.
  8. Prohlađene kore odmotajte pažljivo pa na njih nanesite ravnomerno sloj voćnog sosa, pa preko premažite fil od žumanaca i keksa u tanjem  sloju. Ponovo urolajte u rolat i ostavite u frižideru 6 sati ili preko noći. Na kraju nafilujte sa ulupanom slatkom pavlakom i poređajte odozgo sveže šumsko voće.

Sastojci:

Kora:

  • 6 belanaca
  • 330g šećera u prahu
  • 1 kašika skroba
  • 2 kašike limunovog soka
  • prstohvat soli

Voćni fil:

  • 400g smrznutog šumskog voća
  • 4 kašike kristal šećera
  • 1,5 kašičica skroba

Fil:

  • 6 žumanaca
  • 6 kašika šećera u prahu
  • 150g Dijamant Expert margarina
  • 100g mlevenog keksa
  • sok jedne narandže
  • 50g šećera u prahu (opciono)

Dekoracija:

  • 100ml slatke pavlake
  • 100g odmrznutog ili svežeg šumskog voća

Ocenite članak
[Ukupno: 12 Prosečno: 4.7]