Smršati deset kilograma za deset dana?

Smršati deset kilograma za deset dana?

Smršati deset kilograma za deset dana, želje ili realnost?

 

Koji je idealan ritam gubitka kilograma na mesečnom ili godišnjem nivou? Šta se smatra zdravstveno opravdanim? Spremni ste da to i prihvatite?

Koliko puta ste već čuli kako se citiraju fantastični, najneverovatniji i fascinantni podaci o brzom uspešnom i naravno trajnom gubitku kilograma po formuli 10 kg za 10 dana? Sigurna sam, pošto ih već decenijama slušam, a i pouzdano znam da su nemogući i neprihvatljivi, da se o njima govori zbog onih koji žele da ih ponovo i ponovo čuju. Gojazni žele da lako i brzo reše svoj problem, onaj koji su verovatno mnogostruko duže od deset dana stvarali. Ovde realnost ne caruje a lakomislenost  pobeđuje.

Šta su prava očekivanja

Budite realni u svojim očekivanjima koliko kilograma treba izgubiti i za koje vreme.

Idealan gubitak je uvek pojedinačno različit. Ujedno svaki gubitak u restriktivnim dijetama treba smatrati dobrim. Koliki će on biti realno zavisi od kalorijske vrednosti propisane dijete, i naravno koliko se dosledno dijete pridržavate. Sitne greške i zalogaji koje ne brojimo značajno mogu usporiti mršavljenje. To nije nešto što treba osuđivati, važno je samo upozoriti da nekada taj mali gubitak kilograma smanjuje motivaciju za daljim pridržavanjem, a to nije dobro. Odustajanje je pogubno. Nakon njega sledi obično prejedanje, ponovno gojenje i vreme u kome se opet, velikom mukom, želimo da vratimo na dijetu. Sebe smatramo nedoslednim, “sve smo pokušali, a nema rezultata”, “ceo život sam na dijeti i ništa” …i još mnogo sličnih ispovesti koje ne vode u fit formu.

Dakle svaki gram, a posebno kilogram gubitka telesne mase tokom procesa mršavljenja smatrajte uspehom i nastavite dalje.

Koliko se maksimalno sme smršati

10 kg za deset dana je opasna bajka. Maksimum kilograma koji možete da gubite je 5% od postojeće telesne mase za mesec dana. Šta to znači? Ako imate 100 kg maksimum koji treba da izgubite za mesec dana je 5 kg. Ili ako imate 120 kg izgubite 6 kg u prvom mesecu. Devojka koja ima 60 kg i želi da smrša par kilograma treba da prihvati da je tri  kilograma mesečnog gubitka ozbiljno mršavljenje za njenu konstituciju. I naravno, svaki sledeći mesec gubitak sme da iznosi 5%, a tih 5% će biti nešto manje kilograma jer ste već u predhodnom periodu nešto smršali.

Koliko onda minimalno treba da smršati?

Svakako planirajte mršavljenje do idealne telesne mase. A ako je broj kilograma koje treba eliminisati veliki dajte sebi neograničeno vreme. Međutim, postavite sebi cilj da mršate radi zdravlja. Ako je tako onda treba znati da se vrlo uspešnim smatra, a ima  zdravstvene benefite, gubitak od 10 % telesne mase na godišnjem nivou. Da opet pojasnim brojevima, ako ste imali 100 kg i za godinu dana oslabili 10 kg to je odlično. “Zašto? Pa to je malo!!!” Ne, dovoljno je da obori krvni pritisak, smanji vrednosti triglicerida i holesterola u serumu, reguliše šećer… Dovoljno da Vas motiviše. Dakle gubite 10% telesne mase godišnje i radujte se tome.

Naravno pacijent koji se pridržava mojih saveta, sve svoje viškove skine za sedam do deset meseci. Ovo se treba smatrati brzim, a što duže traje proces mršavljenja bolji su rezultati na duže staze. Za to vreme učite kako da se pravilno hranite i stičete nove životne navike koje postaju vaš stil života. U tom slučaju, povratak na staro manje je verovatan.

Ipak treba spomenuti da nisu svi koji krenu put dijete istrajni u svakom momentu, samo oni koji su dosledni u merenju obroka, vežbanju i izbegavanju svih dodatnih kalorijskih izleta smršaju do idealne težine za desetak meseci. Ali ko kaže da i godinu dana i dve nije vreme za koje baš Vi treba da smršate. I taj period brzo prođe. Priznajte sebi da možda već deset godina kuburite sa viškom, i da u tom periodu godine gojaznosti niste brojali.

Odreknite se starih navika

Zaboravite da je proces mršavljenja mučenje, odricanje, teret sudbine… Svakako zaboravite da ćete se vratiti na stare navike u ishrani kada dijeta prestane. Pažnja koliko jedete ne prestaje, a ta mala količina hrane koju ste počeli da jedete u procesu mršavljenja vam je realno dovoljna. Samo su naše navike bile loše.

Pokrenite se – niko neće rešiti problem umesto vas. Dijeta je, zapravo, proces sticanja novih životnih navika i učenje kako pravilno jesti da biste bili vitki. Zaboravite da ste normalno jeli u periodu kada ste bili gojazni; tada ste bili na “dijeti za gojenje”. Dolazak u savetovalište i želja da se smrša je samo povratak na normalnu, uravnoteženu ishranu koja mora da ostane takva zauvek. Sve ostalo su zablude kojih je nužno rešiti se, poput onih da ne treba jesti voće, ne treba kombinaovati meso i krompir, jedite samo u određenim satima ili danima (dijeta “mesečeve mene”), razlikujemo organsko i neorgansko.. Nije problem u namirnicama, ponoviću, nego u količini obroka. Ne možemo promeniti svet, ali možemo promeniti količinu hrane koju unosimo i naše telo će nam biti zahvalno na tome.

 Takodje:

Da li da gladujem i brže smršam